Greenbike on myynyt sähköavusteisia pyöriä koko 2010-luvun ja niitä on ollut myös vuokrakäytössä, mutta kaudelle 2018 vaihdamme suuremmalle vaihteelle!
Myyntiin tulee enemmän malleja ja kaikki sähköpyöriin liittyvät huollot voidaan nyt tehdä meillä. Jos et koskaan ole koeajanut sähköpyörää, et tiedä mistä tässä on kyse. Suosittelemme piipahdusta liikkeessä ja pyörähdystä liikenteessä! Tervetuloa koeajolle!

Katso tästä taulukosta apua aikuiselle runkokoon valintaan.

Sähköpyörät varastossamme:
Kaikki 2018 sähköpyörät on nyt myyty loppuun. Uudet 2019-mallit ja lisää koeajopyöriä saapuu keväällä ja päivitämme ne tähän kun toimituspäivä varmistuu.
Koeajopyöränä: Crescent Elder 55cm, 10-vaiht. keskimoottorilla.
Monark Ellinor sähköpyörä 51cm, vm. 2018 koeajopyörä, ajettu alle 50 km. 7-vaihteinen, jalkajarru taakse, käsijarru eteen. Takuu 2019 loppuun. Tähtikäytetty. MYYTY.

Monark E Karin, naisten, 51cm, 3-vaiht, musta, etumoottori. MYYTY
Crescent Elly, punainen, 51cm, takamoottori. MYYTY
Crescent Elda, valkoinen 51cm, 10-vaiht. keskimoottorilla, ruotsalainen testimenestyjä. 2399€, nyt MYYTY
Crescent Elton 55cm, musta, 10 vaiht. 2599€, nyt MYYTY.

Varastossa olevien pyörien lisäksi saatavilla luonnollisesti kaikki Ruotsin keskusvarastolta löytyvät Crescent- ja Monark- sähköpyörät. Tilauspyörillä on noin viikon toimitusaika.

Myymämme pyörät ovat sähköavusteisia polkupyöriä, joten niitä koskevat samat liikennesäännöt kuin perinteisempiäkin polkupyöriä. Akun voi irroittaa pyörästä avaimella, jolloin pyörää ei tarvitse säilyttää pistorasian vieressä. Näin akku on lähtiessä aina lämmin ja ladattu, vaikka pyörää säilytettäisiin katoksessa tms. kylmässä tilassa. Käytännössä ainoa ero sähköavusteisella pyörällä ajamisessa on ohitustarve etenkin ylämäissä ja vastatuuleen ajettaessa, sekä tietysti matka-aikojen lyhentyminen. Liikennevaloista lähteminen on vaivatonta ja nopeaa, kun moottori avustaa kiihdytyksessä. Ohita muut pyöräilijät vasemmalta ja ole muutenkin kohtelias sähköpyöräilijä. Lisätietoa pyörien tekniikasta ja käytöstä löydät Crescentin omalta sähköpyöräsivulta.

Maksutapana nyt myös Mash-lasku, josta ei tule mitään lisäkuluja sinulle ja voit halutessasi muuttaa laskun osamaksuksi.

Yleinen kysymys: Kuinka akkua kannattaa säilyttää, jos pyörällä ei ajeta pitkään aikaan, esim. talvella?

Nopea vastaus: irti pyörästä, ladattuna ja huoneenlämmössä.
Perustelu: Akkujen säilyttämisessä akun tyyppi vaikuttaa siihen, miten kauan akku kestää varastointia ilman lataamista.
Kaikki akkutyypit menettävät hieman varaustaan säilytyksen aikana (itsepurkautuminen). Autoissa käytettävät lyijyakut n. 5%/kuukausi, vanhat 90-luvun NiCd-akut jopa 10%/kuukausi, mutta nykyiset Li-Ion-akut (kuten kaikissa myymissämme sähköpyörissä) vain 1-2%/kuukausi. Kaikissa akkutyypeissä akku heikkenee, jos se päästetään aivan tyhjäksi. Sähköpyörässä akun varausta ei tästä syystä päästetä ikinä ajaessa aivan nollaan vaikka "akku on tyhjä". Pyörä "sammuu", kun akun valvonta (BMS) kytkee avustuksen pois päältä. Varausta on kuitenkin sen verran jäljellä, että akku ei heikkene. Käytännössä akkua ei kannata joka kerta ajaa aivan tyhjäksi, sillä jatkuva nollaan asti käyttäminen saattaa vähentää akun käyttöikää. Mutta: akku on hyvä käyttää silloin tällöin (esim. kerran kuukaudessa) tyhjäksi, sillä akun valvonta tasaa silloin kennojen välisiä eroja.
Tärkeintä muistaa: jos tyhjä akku laitetaan säilytykseen tai jopa jätetään pyörään kiinni, varaus voi laskea liian alhaiseksi. Osa akun maksimitehosta ja -kapasiteetista menetetään tällöin pysyvästi.

Greenbiken neuvot ajotauon ajaksi siis: lataus täyteen syksyllä kauden päätteeksi, talvisäilytys huoneenlämmössä (tai ainakin nollan yläpuolella) irrallaan laitteesta ja lataus täyteen 3-6 kuukauden välein. Kemiallisesti ihanteellisin varaustila säilytykseen olisi n.70-95%. Pahinta on akun jättäminen tyhjäksi tai sen pitäminen latauksessa kuukausitolkulla. Akkua ei ikinä tarvitse tai kannata ladata yli 24h, edes ensimmäisellä käyttökerralla.