Tälle sivulle on kerätty asiakkailtamme tulleita kysymyksiä. Ota rohkeasti yhteyttä, jos jokin asia askarruttaa sinua. Meillä on Bromptoneista vuosien kokemus.

Yleisin kysymys: Miksi Brompton mainitaan usein parhaana taittopyöränä?
Bromptonin kehitys aloitettiin jo 1975. Jokainen yksityiskohta ja osa on ajan saatossa kehitetty toimimaan moitteetta nimenomaan taittopyöräkäytössä. Brompton on muun muuassa nähtävissä Lontoon tiedemuseossa eräänä 1900-luvun loppupuolen merkittävimmistä kulkuvälineistä.
-Akseliväli (1045mm) vastaa normaalia aikuisten kaupunkipyörää, joten ajotuntuma normaaleissa ajovauhdeissa vastaa kiinteärunkoisia vakiopyöriä.
-Renkaat ovat pienet, jotta taitettuna paketti on ulkomitoiltaan pieni. Vierintävastusta on pienennetty kehittämällä renkaat, joihin voidaan laittaa normaalia korkeampi ilmanpaine.
-Rungossa on epätasaisuuksia tasoittava takajousitus.
-Pyörä ei aukene itsestään, kun se on taitettu. Satulatolppa lukitsee koko paketin kiinteäksi taittamisen viimeisessä vaiheessa, joten tähän ei tarvita yhtään ylimääräistä kiristintä tai työvaihetta. Pakettia on helppo nostaa ja siirrellä. Lisäksi vakioistuimen "nokka" toimii myös kantokahvana. Pyörän kantaminen pitkiä matkoja ei kuitenkaan ole tarpeellista, sillä on helpompaa taittaa pyörä auki ja taluttaa esim. metroasemalla liikuttaessa.
-Taitettuna ketju jää suojaan rungon sisälle. Tämä tietysti suojaa ketjua ja ohjureita, mutta oleellista on myös se, ettei ketju pääse tahrimaan sinun tai kanssamatkustajiesi vaatteita. Huomaavainen Brompton-ajaja kuitenkin käyttää tarvittaessa suojusta. Video suojuksen käytöstä.
-Bromptonia voi kuljettaa ilman lisämaksua tai aikarajoituksia kaikissa pääkaupunkiseudun julkisissa liikennevälineissä. Joskus henkilökunta on kuitenkin luullut, ettei taittopyörää saa kuljettaa tai että niistä voi periä lisämaksun. Tulostamalla esim. tämän ohjelapun satulapussiin voit keskustella asiasta joutumatta turhiin väittelyihin.
-Yhteiskäyttöauton noutaminen on helppoa Bromptonilla. Aavistuksen pidempikin noutomatka onnistuu nopeasti ja pyörä mahtuu aina tavaratilaan.
-Länsimetro ja Brompton sopivat hyvin yhteen. Matka asemalle ja sieltä kohteeseen nopeutuu merkittävästi, kun siirtymät voi ajaa pyörällä.
-Brompton ei tarvitse erillistä seisontatukea. Siinä on parkkiasento.
-Eazy Wheels-renkaat helpottavat pyörän kuljettamista rullaamalla ja mahdollistavat Bromptonin käytön vaikka ostoskärrynä.

Mitä taittopyörällä tekee? Siis niinku minä?
Tämä on aloittelijan perusajatus taittopyörien ideasta, jonka olemme havainneet itsellemme jo liian "helpoksi", kun taittopyörien kanssa on touhuttu 20 vuotta.
Lähdetään siitä oletuksesta, että taittopyörä on pyörä, joka on hyvä ajaa pitkiäkin matkoja (10km+), taittuu nopeasti ilman työkaluja, sopii monenkokoisille käyttäjille ja siihen on saatavilla varaosia. Täten voidaan:
1) unohtaa rullaluistimen renkaat ja "normaalit" vannekoot. Bromptonin 349mm vanne on pienin koko, johon vielä saa laadukkaita ilmakumirenkaita. Tästä pienemmät on tarkoitettu lastenpyöriin ja siksi kestävyys on heikko.
2) todeta, että minkä tahansa pyörän saa mahtumaan pieneen tilaan, kun purkaa tarpeeksi osia irti eikä aikarajoitetta ole. Esim. jos matkustaa kerran vuodessa Alpeille pyöräilylomalle ja pyörää säilytetään muulloin omassa autotallissa, ei ole väliä kestääkö pyörän laittaminen kuljetuslaatikkoon 10 sekuntia vai puoli tuntia.
3) jos valmistaja toteaa, että pyörän säädöt riittävät kaiken kokoisille ajajille ilman mitään lisäosia, on syytä miettiä kahdesti. Bromptonia voi muunnella ohjaustangoilla ja -kannattimilla, satulaputkilla ja -kiinnikkeellä. Meillä on tyytyväisiä Brompton-asiakkaita pituusväliltä 150-200cm.
4) jos ajattelee polkupyörää minkäänlaisena investointina, varaosasaatavuus on kriittinen asia. Kuulemme usein asiakkailta turhautuneita kommentteja siitä, että Bromptoneita liikkuu käytettynä vähän ja nekin ovat lähellä uuden hintaa. Meidän näkökulmastamme omistajat siis tykkäävät Bromptoneistaan ja ne säilyttävät arvonsa hyvin, eli tämä on positiivinen merkki Bromptonin laadusta.

Taittopyörän hankintaperusteita meidän mielestämme ovat esim:
-Säilytystilan puute kerrostaloissa.
-Halu omistaa hieno ja laadukas pyörä, jota ei tarvitse jättää pyöräkellariin tai aseman telineeseen.
-Pyöräilyn yhdistäminen joukkoliikenteeseen. Bromptonia saa kuljettaa kaikissa lähiliikenteen kulkuvälineissä matkatavarana ilman lisämaksua tai paikkavarausta.
-Tarve joskus vaihtaa kulkumuotoa kesken päivän; Bromptonin voi jättää työpöydän alle tai ottaa sen taksilla kotiin illan päätteeksi.
-Pyörän kuljettaminen mukana autossa, junassa, lentokoneessa, purjeveneessä, metrossa tms.

Tarvitseeko Brompton jotain erityistä huoltoa?
Ei. Perusosat ja huoltokohteet ovat täysin samat kuin muissa pyörissä. Tietysti Brompton-kokemus auttaa ja jotkin varaosat (esim. taittonivel ja takavaihtaja) ovat Bromptonissa uniikkeja, eli suosittelemme huollattamista Greenbikessa. Osaamme neuvoa ja opastaa ylläpidossa 20 vuoden kokemuksella. Renkaissa on pieni tilavuus ja korkea paine, eli rengaspaineista joutuu huolehtimaan tavallista useammin. Ketju on lyhyempi, eli joidenkin mielestä "kuluu nopeammin" kuin perinteisissä pyörissä.

Omistajalle helppoja, mutta kriittisen tärkeitä ylläpitokohteita ovat rengaspaineista huolehtiminen ja yleinen puhtaanapito. Pumppaus on helpointa painemittarilla varustetulla jalkapumpulla (n.20-50€). Alipaineisilla renkaalla ajaminen lyhentää renkaiden käyttöikää merkittävästi ja tekee ajotuntumasta epävakaan. Kun puhdistat pyörää, huomaat samalla, jos jokin osa tuntuu tarvitsevan säätöä. Säännöllinen huolto ja puhtaanapito pidentää pyörän käyttöikää merkittävästi.

Mikä on Brompton E?
Sähköavusteinen Brompton E esiteltiin heinäkuussa 2017. Alkuvaiheessa toimitukset olivat hyvin rajoitettuja, vain Englannin suurkaupunkeihin. Manner-Euroopan toimitukset alkoivat 2018 ja Suomeen kiintiöön pyöriä piti tulla 2020, mutta tunnetusta syystä aikataulut maapallolla menivät uusiksi. Brexit-hetkellä ("pieni" lisäkomplikaatio) 1.1.2021 Bromptonin tilausaika oli täysin tuntematon, ehkä 6kk tai yli.
Lisätietoa: Brompton E - esittelysivu Brompton E - video ja tekniset tiedot.
Moottorina on 250W hiiliharjaton sähkömoottori etunavan yhteydessä. Sähköavustus toimii polkemisen apuna 25km/h saakka. Akku sijaitsee pyörän etulaukussa ja toimintamatka ajotyylistä riippuen on 40-80km. Latausaika vakiolaturilla 80% varaustilaan on n. 3 tuntia ja täyteen asti n. 5 tuntia. Lisävarusteena saatava pikalaturi käytännössä puolittaa latausajat. Sähkösarjaa ei saa päivitettyä vanhoihin Bromptoneihin, sillä runkorakenne ei täytä sähköavusteisten polkupyörien EN15194-standardia. Tässä vaiheessa esiteltiin M2L ja M6L-mallit, päivitämme sivuja kun kuulemme lisää ja toivomme saavamme mallin edes koeajoon joskus.

Mitä muutoksia eri vuosimalleihin on tullut?
-Bromptonin taittomekanismi on ollut alusta asti sama ja vannekoko on aina ollut 349mm, mutta yksityiskohtia on jatkuvasti parannettu. Vuosimallin 2000 jälkeen valtaosa parannetuista osista käy aina myös vanhempaan malliin, eli vain runko-osat (päärunko+haarukat+ohjauskannatin) ovat ratkaisevia. Suurimman osan muista komponenteista voi halutessaan päivittää myös vanhempiin malleihin.
Vanhimpia runkomalleja kutsutaan nimillä Mark 1 (1981-1987), Mark 2 (1988-2000) ja Mark 3 (2000-2003). Tuotantomäärät olivat pieniä, joten pre-2003 pyörät ovat arvokkaampia keräilijöille kuin ajajille. Mk 1 pyörät ovat täysin keräilyharvinaisuuksia alkuperäiskuntoisina ja niistäkin aiemmat (=pienemmät) tuotantoerät ovat halutuimpia. Viimeisin merkittävä muutos Bromptoneihin tuli vuonna 2004. Kehitysloikka erityisesti rungossa oli suuri, joten mekin aloitimme Bromptonien myynnin vasta tämän "Mk 4"-päivityksen yhteydessä. Kaikkia malleja olemme kyllä asiakkaillemme huoltaneet.

-2000: Valtaosa komponenteista päivitetty, uudenlainen taittosarana ohjainkannattimessa. Dual Pivot jarrulänki eteen.

-2001: Sturmeyn navat vaihtuivat SRAM:in toimittamiin. 5-vaihteinen takanapa poistui.

-2002: 6-vaihteinen versio esiteltiin.

-2004 pyöriin (Mk 4) tuli 30mm pidempi runko ja uudelleen suunniteltu sarana.

-2005 esiteltiin S- ja P-mallit, sekä Superlight-titaaniversio, jolloin pyörien mallinimet muutettiin valtaosin nykyiseen muotoonsa (esim. M3L-X). Vanhat mallinimet säilyivät hetken rinnakkain uusien kanssa (esim. C3=M3E). Merkittävimmät komponettimuutokset olivat Pentaclip-satulankiinnitin ja uudet jarrukahvat. Pyörän sai 2-vaihteisena ja Sturmey SRF3-takanapa korvasi SRAM:in. Myös kirkaslakka esiteltiin ensimmäistä kertaa.

-2007 esiteltiin lukittava takahaarukan kiinnike ja takajarru päivittyi Dual Pivot-malliseksi. Vaijerit vaihtuivat Jagwire-merkkiin.

-2009 vakiosatulan malli vaihtui uudempaan ja Bromptonin BWR 3-vaihteinen takanapa korvasi Sturmeyn.

-2010 napadynamo tuli tarjolle.

-2011 jauhemaalausprosessia parannettiin, jolloin maalipinta (myös kirkaslakka) muuttui hieman enemmän mattapintaiseksi.

-2012 esiteltiin H-malli. Vakiorenkaat vaihtuivat ennen lisävarusteena olleeseen kevlar-malliin (vihreä kylkimerkintä, vanha oli keltainen).

-2013-malleihin tuli uutta mm. kahvakumit, jarrukahvat sekä vanteiden ja eturattaan rakenne. Kahvat (gripit) ovat hieman entistä paksummat ja liimattu tankoon kiinni kuten ennenkin. Niiden vaihtaminen on kuitenkin tarvittaessa helppoa. Jarrukahvat ovat entistä monipuolisemmin säädettävissä. Vanteissa on ontelorakenne ja eturatas on nyt pulteilla vaihdettava. Kammet ja jarrukahvat ovat helppo tapa tunnistaa vm.2013-2016 Bromptonit. Tästä linkistä näet muutokset kuvina. Ennen vuotta 2013 keskiö oli ISO-viisteinen, tämän jälkeen (kammet vaihtuivat) käytössä on ollut JIS.

-2014-malleihin ei tullut muutoksia, vaikka jotkut harrastajat jo Mark 5-runkoa uumoilivatkin...

-2015 osa väreistä poistui ja uusia tuli tilalle. Entisen 14 sijaan tarjolla 12 värivaihtoehtoa (+kirkaslakka). Ensimmäinen Black Edition vuosimalli esiteltiin.

-2016 tarjolla olevat värit hieman vaihtuivat ja rullat vaihtuivat pehmeämpiin ja kevyemmin pyöriviin. Takatavaratelineen malli vaihtui. Stardust Black-metalliväri esiteltiin. Myyntiin tuli uusi Black Edition-versio, jossa myös navat, pinnat ja vannekehät ovat mustat. Pyörät saapuivat yllättäen syksyllä jo 2017-mallisina. Nämä pyörät ovat siis valmistettu 2016, mutta teknisesti vm. 2017.

-2017 mallivuodelle jarru- ja vaihdekahvat uusiutuivat, vaihdevivut sijaitsevat nyt tangon alapuolella. Videoesittely muutoksista. M- ja H-tangon mittasuhteet muuttuivat (korkeampi kannatin, tanko pienemmällä nousulla), mutta otekorkeudet säilyvät samana. Lisätietoa 2017 muutoksista. Sähkömoottoriversio esiteltiin heinäkuussa 2017, toimitukset Manner-Euroopassa alkavat 2018. Elekroluminenssivalaistua runkoa oli suunniteltu, mutta tämä jäi konseptiksi, oman arvauksemme mukaan hinnan vuoksi. Esimerkiksi LUMILOR-maali maksaa nettitietojen mukaan n.5 $/neliötuuma, eli pelkkä rungon maalaus maksaisi pitkälti yli 100€.

-2018 mallivuodelle vakiorenkaat vaihtuivat uuteen Schwalbe Marathon Racer-malliin. Vanha "vihreäkylkinen" rengas jäi historiaan. Jarrulänget ja -palat ovat entistä paremmat ja ovat nyt identtiset edessä ja takana. Black Edition edelleen mallistossa, tosin erittäin rajoitettuna eränä. Brompton E esiteltiin.

-2019 uutuuslakkana Raw:n rinnalle tulee oranssisävyinen Flame Lacquer ja Black Editioniin Black Lacquer. Väreistä Berry Crush, Ivory ja Turkish Green poistuvat, tilalle tulevat tuotannosta hetkeksi poistuneet Hot Pink ja Papyrus White, sekä täysin uutena värinä Purple Metallic. Black Edition 2019 on kiiltäväpintainen ja sen saa ensimmäistä kertaa myös Superlight-versiona (titaaniosat tässä versiossa nyt maalattu mustiksi). Ohjainkannattimen kiinnitys etuhaarukkaan vaihtui kartiosta kiilaan. P-mallin valmistus lopetettiin.

-2020 uutuusvärejä olivat Bolt Blue Lacquer (vain Brompton E), House Red, Signal Orange ja Graphite Metallic.

-2021 Black Lacquer on saatavana kaikkiin pyöriin. Maailmantilanteesta johtuen Brompton ei saanut osia tehtaalle toivotusti talvella 20-21, eli pyörien toimitukset ovat pahasti sekaisin. https://www.bbc.com/news/uk-england-london-55248392

-2022 Brompton uudisti koko mallistonsa rakenteen ja nimet. Peruspyörät ovat A Line, pelkistetymmillä varusteilla ja edullisemmalla hinnalla, C Line runsaammilla varusteluvaihtoehdoilla, P Line huippumalli titaanihaarukolla yms. osilla ja C Line Electric sähköavusteisille malleille. Päivitämme muut nettisivumme, kun tarkat tiedot on saatu varmistettua tehtaalta. Saatavuus Suomessa valitettavasti edelleen arvoitus.

Miten voin tunnistaa Bromptonin vuosimallin? Mitä merkintöjä Bromptonissa on?
-Helpoin tapa 2000-luvun pyörille on sarjanumero. Se on tarra rungossa (satulaputkessa, takarenkaan puolella), neljä ensimmäistä numeroa ovat tuotantovuosi ja -kuukausi. Runkonumero on eri asia, se on stanssattu keskiön viereen. Voit myös katsoa ylläolevasta listasta pyörän komponentteja ja tunnistaa vuosimallin sitä kautta. Brompton on käsintehty ja merkiksi tästä jokainen kovajuottaja laittaa nimikirjaimensa valmiiseen runkoon. Se löytyy keskiön vierestä eturattaan takaa, eli jos käyt tehdasvierailulla, voit lähettää kiitokset juuri sinun Bromptonisi tekijälle.
Serial And Frame Number Recognition
Lisätietoa Bromptonin omilta sivuilta.
We Are Brompton | Rebecca Summers

Mitä erikoiseriä Bromptonista on olemassa?
-Erikoiseriä on ollut ainakin 2013 Barcelona Edition, 2015 RAF Benevolent Fund, 2012 London Edition, 2015-> Black Edition, 2016 Brooks Edition, 2014 London Design Festival Limited Edition, 2016 Brown Special Edition, 2017 Sally Special Edition, 2017-2018 De 9 Straatjes Edition, 2017 CHPT3, 2017 Barbour, 2017 New York City Edition, 2018 NYC Transit Edition, 2019 20 Years in Asia, 2020 Explore ja 2016 Nickel Edition. Lisäksi saatavilla on ollut Stardust Black erikoismaalaus ja joinain vuosina jälleenmyyjillä on ollut harmaita Demonstrator-Bromptoneita. Vuonna 2019 myynnissä oli B75 ja W12 erät. 2020 esiteltiin Explore.

Onko Bromptonin taittaminen helppoa?
-Taittaminen tapahtuu vaiheittain. Muutaman käyttökerran jälkeen taittojärjestystä ei enää tarvitse miettiä, joten taittaminen nopeutuu kokemuksen myötä huomattavasti. Jokainen meillä käynyt kokeilija on mallisuorituksen katsomisen jälkeen osannut taittaa pyörän itse.
Taittamisen perusidea videoina: hitaasti vaiheittain selitettynä ja hieman nopeammin.
Taittamiseen kuluvaa aikaa ei mielestämme kannata ajatella "menetettyinä sekunteina". Kannattaa ajatella, mitkä kaikki vaiheet jäävät pois, kun pyörän voi vain taittaa ja kantaa mukana ainaisen lukitsemisen sijaan. Todellinen matka-aika esim. eteisestäsi työpisteelle saattaa lyhentyä yllättävän paljon, kun pyörää ei tarvitse lähtiessä noutaa varastosta ja perillä lukita telineeseen. Brompton ei rajoita liikkumistasi, sillä se kulkee helposti mukanasi hississä/rullaportaissa ja kotona säilytys onnistuu vaikka kenkätelineessä.
Jos pyörän kuljettaminen mukana on joskus mahdotonta, meillä on tarjolla kokoontaitettava lukko.

Paljonko Brompton painaa? Miten pieneksi sen saa taitettua? Mitä eroa titaaniversiossa on vakiopyörään?
-Brompton painaa mallista ja varusteista riippuen 9-12,5 kg. Brompton painolaskuri. (tarjoaja: ComptonCycles UK)
Mitat taitettuna ovat 585mm x 545mm x 270mm (korkeus/pituus/leveys). Viimeiset millimetrit korkeudessa ja pituudessa riippuvat tosin satulan säädöistä ja mallista, sekä tietysti satulaputkesta. Vuodelle 2022 esiteltiin P Line (Performance), jossa on monia painoa keventäviä yksityiskohtia. Titaanihaaruukat ja uudistetut vanteet presta-venttileillä tärkeimmät muutokset. Periaatteessa kyse on Superlight-mallista, käytännössä pyörässä on monia pieniä parannuksia, eli uusi nimi on ihan ansaittu.

Vuosimallit 2005-2021: Superlight-mallissa (mallimerkintä -X) etu- ja takahaarukka ovat titaania. Lokasuojien aisat ovat titaania ja ohjauslaakerin kupit alumiinia. Etunapa on tehdaslaakeroitu (normaalisti kartio+kuppi), pumppua ei ole mukana ja pinnat ovat ohennetut. Painonsäästö on n. 720g, E-versiossa tietysti lokasuojan aisojen verran pienempi. Titaaniversion tilaajalle knoppitietona: koska titaani reagoi erittäin helposti hapen kanssa, kovajuottaminen on hankalaa. Hitsatessa Bromptonin haarukkaputket täytetään argon-kaasulla. Titaaniosat voidaan jättää (ja tavallisesti jätetäänkin) maalaamatta, sillä titaani muodostaa ilmassa olevan hapen ja kosteuden avulla pintaansa äärimmäisen korrosionkestävän pinnan. 2019 Black Edition Superlightissa titaaniosatkin ovat kuulemma mustat, emme vain ole vielä kyseistä versiota nähneet. Hitsaus tehdään yhteistyössä CW Fletcher:n kanssa, joka normaalisti valmistaa osia lentokoneisiin ja avaruusaluksiin. Sekä tietysti haarukat sinun Bromptoniisi.

Mahtuuko Brompton suojukseensa, vaikka siinä olisi 60mm pidempi satulaputki?
-Kyllä. Suojuksen sisään voi pakata tarvittaessa myös esim. kypärän. (Video)

Voiko Bromptoniin kiinnittää peräkärryn?
-Kyllä. Bromptoniin sopii joko tavarakärry (esim. Radical Cyclone Chubby) tai lasten kuljetukseen sopiva kärry (esim. Thule Chariot Cougar 1).

Pitääkö pienirenkaisella pyörällä polkea enemmän kuin isoilla renkailla varustetulla pyörällä?
-Tähän emme osaa tyhjentävästi vastata tekstillä, se on mielestämme koettava itse. Bromptonin renkaissa käytetään korkeaa rengaspainetta ja kuviot on suunniteltu katuajoon. Ne eivät ole lastenpyöristä tai rullaluistimista lainatut, eli rullaavuus vastaa normaalilla rengaskoolla varustettua kaupunkipyörää. Toivomme, ettet muodostaisi mielipidettäsi ennen kuin olet perehtynyt taittopyöriin ja koeajanut Bromptonin eri malleja.
Bromptonilla ajetaan työmatkoja, se otetaan lomalle mukaan, sillä kilpaillaan. Jotkut lähtevät lomalle vain päästäkseen retkeilemään Bromptonillaan. Bromptonilla on ajettu 140km mittainen Tour de Helsinki kuntoajo. Bromptonilla osallistuttiin myös n. 4000km mittaiseen 2018 Transcontinental Race:en, valitettavasti (jälkiasennetusta) Alfine-takanavasta hajosi laakeri 1203,5km jälkeen, eikä varaosia saatu asennettua kilpailun aikataulussa.
Ajotuntumaan vaikuttavia seikkoja ovat mm. pienten vanteiden alhainen pyörimismomentti. Kaupunkiajossa kiihdyttäminen on huomattavasti kevyempää ja jarruttaminen hukkaa vähemmän energiaa. Kuten jo edellä mainittu, tasaisessa ajamisessa Bromptonin korkeat rengaspaineet alentavat vierintävastusta ja mahdollistavat riittävän kuormankantokyvyn. Jos Brompton tuntuu raskaalta ajaa, tarkista ensin rengaspaineet. Renkaita vaihtamalla voit optimoida Bromptonin sopivaksi juuri sinulle ja ajotyylillesi.
Meillä on tarjota vain yksi taatusti toimiva ratkaisu tähän kysymykseen: koeajo. Tervetuloa Greenbikeen ajamaan ja keskustelemaan!

Miksi satulaputkia tehdään kolmea erilaista? Eikö olisi vain helpompaa laittaa tarpeeksi pitkä satulaputki, jolloin sen voisi nostaa tarpeeksi ylös?
Brompton on taittopyörä ja kriittisenä vaatimuksena on mahdollisimman pienet ulkomitat taitettuna. Vakioputki hyödyntää taitettaessa koko rungon korkeuden, muttei jää ollenkaan esiin. Pidennetty putki jää taitettuna 60mm esiin. Tämä on hyväksyttävää, jos ei haeta äärimmäisen pieniä ulkomittoja (kuten esim. lentokonekuljetuksessa) vaan päällimmäisenä tarpeena on kevyt pyörä päivittäiseen käyttöön. Tarvittaessa satula voidaan irroittaa, jolloin saavutetaan alle minuutissa taas kompaktein mahdollinen "matkustuskoko". Tätä pidempi putki ei kuitenkaan toimisi hyvin edes päivittäisessä käytössä, joten Brompton on kehittänyt teleskooppiputken. Se on hieman tavallisia putkia painavampi, mutta pitkäjalkaisille ajajille ainoa vaihtoehto.
Satulaputken alapäässä on levennys joka estää putken liukumisen irti pyörästä. Tämä estää myös putken nostamisen "tarpeeksi" ylös (=liian ylös rungon kestävyyden kannalta!), eli putken on oltava tarpeeksi pitkä oikean ajoasennon saavuttamiseksi. Päivittäisessä käytössä on myös verrattoman kätevää, kun satula on oikealla korkeudella heti kun putki on nostettu yläasentoonsa. Tällöin satulaa ei tarvitse säätää erikseen joka kerta, vaan se vain nostetaan ylös ja lähdetään ajamaan. Asetus onnistuu satulakiinnikettä säätämällä ja/tai putken alapäähän asennettavalla stopparilla.

Luin netistä että taittorungon sarana voi notkua? Voiko saranan ruuvi aueta ajon aikana?
-Bromptonin saranat eivät notku vuosienkaan käytön jälkeen. Jos et muuten usko, tervetuloa koeajamaan ja katsomaan vuosia omassa käytössämme olleita Bromptoneita. Tämä uskomus kumpuaa kaikenlaisista vuosikymmenten varsilla taittopolkupyörän nimellä kaupatuista virityksistä.
Webmaster on omassa Bromptonissaan lyhyesti kokeillut miltä auki jätetty sarana tuntuu ajaessa. Efekti on suunnilleen sama kuin laittaisi jalkaansa eri paria olevat kengät ilman nauhoja. Saranan aukiolon havaitsee välittömästi eikä selvästi löysälle jätetty ruuvi ajon aikana löysty yhtään enempää. Ruuveja ei siis taitettaessa tarvitse sulkea hampaat irvessä vääntäen, ne pysyvät kyllä kiinni. Ajaminen ruuvi löysällä rasittaa saranatappia tarpeettomasti, eli tätä ei itse kannata kokeilla. Uskallamme väittää ettei Bromptonin sarana tai sen ruuvi voi millään aueta ajon aikana huomaamatta, eikä tällaisia tapauksia ole asiakkailta ikinä kuultukaan.

Takavanne ei näytä olevan suorassa takahaarukassa. Miksi?
-Takahaarukka on epäsymmetrinen, jotta se mahtuu liikkumaan eturattaan ohi taitettaessa. Haarukan oikeaan alaputkeen on tämän vuoksi tehty pieni "tasku", jolloin renkaalle jää tilaa pyöriä. Vanne on suorassa linjassa päärunkoon nähden.

Vaihteeni eivät toimi kuten uutena, miten niitä säädetään?
-Vaihteiden säätö muuttuu vaijerin ja etenkin vaijerikuoren kuluessa.
Napavaihteita voi säätää ilman työkaluja käyttäen apuna akselimutterissa näkyvää säätöreikää. Avaa vaijerin lukkomutteri sormin ja säädä vaijerin pituus sylinteriä kiertämällä niin, että vaihtajatankoa näkyy reiästä n.1mm kun vivusta on valittuna 2. vaihde. Tämän jälkeen varmista vaihteiden toiminta molempiin suuntiin ja kiristä lukkomutteri. Jos säätö ei toimi samalla tavalla 1->2 ja 3->2 vaihtaessa, eli vaihtajatanko jää eri kohtiin, vaijeri jumittaa jostain ja perusteellisempi huolto on tarpeen. Tässä napavaihteen säätöohjeet videolla. Vaihteen säätö kuvina.

Voinko vaihtaa Bromptoniini eri mallin ohjaustangon?
-Bromptonin eri malleissa ohjaustanko ei ole ainoa ero. Ohjauskannattimet ovat erilaisia ja lisäksi vaijerien pitää olla oikean mittaiset jotta taittaminen onnistuu ongelmitta. Bromptonin jarrukahvoissa vaijeri lähtee tavallista jyrkemmässä kulmassa, jolloin ne eivät osu taitettaessa runkoon. Pyörän saa kyllä viriteltyä ajokuntoiseksi millä tahansa kippurasarvilla, mutta ongelmat alkavat siinä vaiheessa kun pyörä pitäisi taittaa kasaan.
Jos haluat päivittää pyörääsi monilla uuden mallivuoden osilla, taloudellisesti kannattavinta saattaa olla tilata haluamasi Brompton suoraan tehtaalta. Hyvitämme vanhan Bromptonisi vaihdossa.

Englannissa pyörän etujarrua käytetään oikeanpuoleisesta kahvasta. Miten päin jarrukahvat ovat Suomessa?
-Kaikki Suomeen toimitettavat pyörät tulevat REV-versiona, eli kahvat on käännetty (REVersed) brittistandardiin nähden. Etujarru on siis vasemmalla ja takajarru oikealla. Jos haluat vaihtaa puolet (esim. moottoripyöräilijät), muista että vaijerien pituus vaikuttaa taittamiseen.

Pyöräni polkaisee joskus "tyhjää" talvella, eli ketju lipsuu. Miksi?
-Ongelma johtuu lumen pakkautumisesta takarattaaseen. Ratas on lähellä maata ja kerää siksi tavallista helpommin lumipöperöä. Lumi pakkautuu ketjun ja rattaan väliin/viereen ja lopulta alkaa nostaa ketjua pois rattaalta, jolloin polkimet "lyövät tyhjää". Ainoa keino on puhdistaa rattaasta lumet. Isompi takaratas ei kerää lunta niin helposti, mutta samalla muuttuu tietysti välityssuhde. Lisää keskustelua aiheesta.

Ajaessani Bromptonilla töihin/kotiin/tms. ohikulkijat kyselevät pyörästäni kun pysähdyn liikennevaloihin. Kuinka pääsisin jatkamaan matkaani olematta töykeä?
-Tämä on todellinen tilanne monille asiakkaillemme. Bromptonin ainutlaatuinen ulkonäkö herättää ihmettelyä liikenteessä.
Brompton toimittaa jokaisen pyörän mukana käyntikortteja, joissa on mainittu myös nämä Greenbiken sivut. Pidä niitä mukanasi ja anna kortti kysyjälle. Bromptonista kiinnostuneet voivat tulla meille koeajamaan ja katsomaan, joten sinä pääset ajoissa perille! Kortteja saa meiltä tietysti tarvittessa lisää.

Lentokoneessa polkupyörää kuljetettaessa renkaat käsketään joskus tyhjentämään. Miksi?
-Lentokoneen noustessa ilmanpaine koneen sisällä laskee. Tekninen selitys paineistamisesta.
Tällöin renkaiden sisällä oleva paine kasvaa, sillä sitähän verrataan nyt lentokoneessa vallitsevaan ilmanpaineeseen. Kun lentokone nousee, paine renkaissa nousee ja ne saattavat vaurioitua. Koska lentoyhtiöt eivät halua kinata ovatko renkaat mahdollisesti vaurioituneet kuljetuksen aikana tai miettiä mistä poksaus lennon aikana kuului, renkaat vaaditaan joskus tyhjentämään.
Tämän vuoksi on hyvä muistaa laskea rengaspaineita ennen Bromptonin kuljetusta lentokoneessa, olipa pyörä käsimatkatavarana tai ruumassa. Näin vältän mahdolliset kinat henkilökunnan kanssa. Linkki: Finnairin kuljetusohjeet.
Bromptoniahan voi kuljettaa matkatavarana ilman lisämaksua (tietysti painorajat huomioiden) ruumassa tai joillain yhtiöillä matkustamossa. Renkaita ei kannata päästää aivan tyhjäksi, sillä silloin ne pysyvät huonommin vanteella matkan aikana. Puolityhjä rengas pysyy ryhdissä vanteella ja on nopeampi täyttää kohteessa, mutta on kuitenkin sormella kokeillessa selvästi "tyhjennetty". Bromptonin erikoisuus on se, että sen voi laittaa normaalin matkatavaran mukana hihnalle. Outoja metalliputkia sisältävä laukku saatetaan kuitenkin avata tarkistusta varten ennen lastausta ja tässä vaiheessa täydet renkaat luultavasti tyhjennetään henkilökunnan toimesta. Huonossa tapauksessa sinut kutsutaan vielä takaisin tiskille keskustelemaan matkatavaroistasi.
Bromptonin mukana (pl.erikoiskevyt versio) tulee pieni alumiininen pumppu, jolla renkaisiin saa hieman ilmaa. Käsipumpulla ei kuitenkaan saa gorillan käsivoimillakaan Bromptonin renkaisiin tarpeeksi kovaa painetta. Täytä siis renkaat huoltoasemalla tai pyöräliikkeesta lainatulla jalkapumpulla, jos matkakohteestasi tämä mahdollisuus vain löytyy. Esim. Saksassa monet pyöräliikkeet täyttävät renkaat kahvirahaa vastaan. Täyttäessäsi rengasta katso ensin (pyöräyttämällä rengasta osittain pumpattuna), että se on asettunut tasaisesti vanteelle. Muuten rengas "jumputtaa" ajaessa ja saattaa rikkoutua. Täytä vasta sitten rengas normaaliin käyttöpaineeseen. Jos käytät kompressoria, täytä ilmaa renkaisiin pieninä suhauksina, sillä huoltoasemakompressorien teho on mitoitettu riittämään kuorma-autojen renkaillekin. Bromptonin (ilmatilavuudeltaan pienet) renkaat täyttyvät siis todella nopeasti.

Linkki: Tehtaan viralliset Brompton tukisivut.

Katso tästä myös suomalaisen Brompton-harrastajan omat kokemukset yleisimmistä kysymyksistä:
Pienet Pyörät-blogi: Brompton UKK.